På Ekeberg har tannlege Vegard Winge funnet sammen med Zilke for å ta sin klinikk det naturlige steget videre.

Tannlege Vegard Winge er et kjent navn på Ekeberg i Oslo. I 30 år har han drevet sin tannlegepraksis for trofaste og fornøyde pasienter i alle aldre. Klinikken har dype røtter- familien til Vegard har drevet i det samme bygget i over 70 år. Historien er rik, og den lokale tilknytningen sterk.
Utvidelse, utvikling og sky
Nylig har klinikken utvidetog åpnet nye behandlingsrom. Inngangen er flyttet for å sikre enda bedre tilgjengelighet, og innvendig er lokalene lyse og moderne. I dette momentet var det naturlig å tenke nytt om journalsystem. Etter mange år med lokale serverløsninger valgte Vegard å gå i dialog med Zilke og ta steget over i sky.
Skybasert er effektivt
Det skybaserte journalsystemet Zilke har blitt til gjennom dialog og samarbeid med tannleger. Innspill, behov og ønsker gjennom faktisk bruk har gitt et modent system som foruten å være et brukervennlig EPJ sikrer tidsbesparelse og effektivitet. «Zilke er effektivt. Siden systemet er skybasert trenger vi ikke å tenke på tidkrevende oppdateringer, og vi har minimalt med behov for IT-support», sier Vegard Winge. «Det er dessuten et utviklingsfokus rundt systemet, og brukervennligheten er høy. Det har vært veldig bra å kunne komme med innspill og faktisk se at disse tas inn i utviklingsarbeidet for Zilke.»

Smidig oppstart med levende journal
Oppstarten med Zilke har vært en god opplevelse for klinikken. Med konseptet levende manual sikres en smidig overgang og oppstart uten nedetid. Vegard forklarer: «Det har vært en veldig tett og god oppfølging i forbindelse med både konvertering, opplæring og oppstart. Zilke sin modell med såkalt levende manual er en kjempelur måte å gjøre oppstart på. Vi har fått umiddelbare avklaringer og svar. Denne tette oppfølgingen har vært avgjørende.»
Det å bytte system kan være en krevende øvelse. Derfor er Zilke tett på helt til alt er hundre prosent klart og fungerende. «Når man bytter system er det selvsagt noen ting som kan gå litt trått. Det er ikke til å unngå. Det som da er viktig er hvordan dette møtes. Der har Zilke vært veldig gode – jeg har ingenting å klage på», understreker Vegard Winge.

Helfo – direkte håndtering rett i systemet
Zilke er tredjepartsleverandør av Norsk Helsenett. Dette betyr at klinikken kan gjøre all håndtering av Helfo-refusjoner direkte i løsningen helt sømløst. Siden Zilke er en skytjeneste kan også dette gjøres fra hvor som helst, via innlogging på høyeste sikkerhetsnivå. Vegard Winge er godt fornøyd med hvordan dette gjøres i Zilke. «Helfoløsningen til Zilke fungerer veldig bra. Den er enkel å bruke og den bare virker.»
Fornøyd tannlege, fornøyd leverandør – og fornøyde pasienter
For Zilke er selvsagt fornøyde tannleger helt essensielt, akkurat som fornøyde pasienter er det for tannlegene. «Pasientene merker jo ikke stort til journalsystemet», sier Vegard. «Og det er jo en bra ting – det betyr at ting fungerer som de skal. Vi er i smidig drift med Zilke!»
